Benz verkocht

Vandaag was het zo ver, na twee en half jaar moest ik afscheid nemen van mijn vaste auto, De Mercedes Benz E200 CDI, uit 2012 is verkocht. Ik kan wel zeggen dat deze auto bijna geplaatst kan worden onder de old timers van het bedrijf. Zeker omdat je als planner een voorbeeldfunctie hebt, plus het al niet echt meer de mooiste auto, maar daar heb ik zelf de grootste schuld aan gehad. Maar na een dienst van volgens mij zo acht jaar heeft de werkgever besloten om deze te verkopen.

Ik kreeg afgelopen vrijdag al de vraag of ik de autosleutel klaar wilde leggen, omdat er zaterdag begin van de middag kijkers waren voor de auto. (Als ik hoor dat de auto meegenomen wordt op tijden dat ik nog niet wakker ben of gewoon niet thuis ben, dan zorg ik wel dat de sleutel zo klaar ligt). Maar ik moet zeggen toen de werkgever en de kopers voor de auto kwamen, was ik zelf al mijn bed uit en was al vertrokken samen Jordan. Want wij hebben met z’n tweeën er nog een leuke middag er van gemaakt. Dus van de verkoop heb op dat moment weinig van meegekregen.

Mijn diensten

Toen ik iets meer als twee en half jaar geleden in dienst kwam, heb ik net zoals de rest eerste maand mogen wisselen van auto’s, waarbij ik de auto gelukkig vaak uit mijn eigen wijk ergens kon ophalen. Ik moet zeggen dat het soms vervelend is als je een auto bij een ander vandaan moet halen. Want hoe je het went of keert, alle instellingen staan anders, maar ook in je vaste auto hebben gewoon al je eigen spulletje een vaste plek. Maar over een vaste auto had ik gelukkig al wel afspraken gemaakt met de werkgever, want als er een auto vrijkomt zou ik een vaste auto voor de deur krijgen.

Na twee maanden was het eindelijk zo ver, want in in januari 2018 kwam dan deze benz dan toch als vaste auto voor mijn deur te staan. Ik zeker leuke uitstapjes gemaakt, natuurlijk zien veel de luchthaven, maar aan de andere kant kwam ik ook in andere grote steden die rondom Amersfoort liggen, dus ik denk dat ik naast Amsterdam en Utrecht redelijk wat naar Apeldoorn en Deventer voor het werk ben gereden. Maar heb ook nog wel hele andere steden gezien, Denk aan Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Groningen zelfs. Het is dat het me nu even niet te binnen schiet, maar normaal gesproken kan ik altijd nog wel een bepaalde rit voor me halen om nog eens een keertje aan te halen. maar wie weet voeg ik dat een ander keertje toe.

In de tweeënhalf jaar heb ik zelf ongeveer zo 160.000 kilometer met deze auto mogen maken, waarvan in het eerste jaar ging het al richting de 70.000 kilometer en tweede jaar werd het al minder, omdat ik toen al begon met een andere functie en voornamelijk binnen de stad bleef, maar ook omdat ik veel meer stil moest gaan staan om andere werkzaamheden te gaan verwerken. Dus in het tweede jaar reed ik nog 50.000 kilometer en afgelopen acht maanden heb ik door de crisis de auto moeten delen, maar naast dat ik veel meer thuis heb gezeten heb ik maar 17.000 kilometer gereden voor de werkgever.

Ik weet niet waar het gemiddelde op ligt, maar ik denk als je het werk doet zoals wij die doen, dan heb je het toch wel gauw richting de 100.000 kilometer die je gemiddeld zou moeten kunnen halen op een jaar, maar dat hangt je veel of weinig in de stad rijdt. Want voor mij was het in iedere geval gecombineerd, dus daarom zou ik ook nooit de 100.000 gaan halen en nu met de werkzaamheden als planner erbij kom ik hoog uit op de helft.

Paradepaardje

Op het moment dat ik doorgroeide tot planner, eigenlijk toen ik de weekendplanner werd, werd het me al eens gevraagd of ik niet een nieuwe auto wilde. Maar om eerlijk te zijn voelde ik daar toen niet veel voor, eigenlijk nu nog steeds niet. Want ik vind zelf dat een auto moet goed en comfortabel zitten omdat we diensten hebben die standaard gewoon 12 uur zijn. Maar ik voel en ben zeker niets meer dan elke andere collega binnen het bedrijf, dus dat is eigenlijk ook een van de redenen dat ik er niet veel om geef.

Daarnaast rijdt ik tijdens de avonden en nachten, dus voor een klant hoef ik het al zeker niet te doen. Maar het is natuurlijk wel leuk als je er van allerlei opties op hebt zitten, maar ik kijk eigenlijk naar de functionaliteit. Plus alle spullen die ik nodig had voor het plannen nodig hebt, moet gewoon een vaste plek zijn zonder dat ik rammelt of wat dan ook. Ik was niet zoals mijn voorganger die om het half jaar een nieuwe auto wilde, plus voor hem zelf waren de laatste auto’s uitgevoerd met de meest uitgebreide opties die je maar kon bedenken. Want dat vind ik gewoon zonde.

Schades

Om eerlijk te zijn is het altijd zo waar mensen werken worden er fouten gemaakt, zo weet de werkgever dit natuurlijk ook. Natuurlijk is het zijn bedrijf en elke auto is al een baby voor hem en het liefste wordt er verwacht dat je hem elke dag loopt af te poetsen bij wijs van spreken, maar daar sta ik net weer wat anders anders in.

Natuurlijk de buitenkant moet bij mij ook schoon zijn, sowieso de wijk waar ik in woon staan er bomen aan de voor of achterkant van elke parkeerplek, dus de kant is 99% dat je je dienst kan beginnen om langs de wasstraat te gaan. Maar vaak wordt het hem niet of ik spuit hem af bij de Zwaaikom. Binnenkant van de auto is bij mij altijd wel opgeruimd, maar om zeggen dat ik hem dagelijks of wekelijks grondig reinig heb ik dan vaak geen tijd of zin voor. Maar het zegt natuurlijk wel over wat voor persoon je bent en hoe jij je eigen spullen ook behandeld.

Als ik terugkijk binnen de tweeënhalf jaar dat ik deze auto in bezit hebt, heb ik redelijk wat meegemaakt, zelfs tot doodsangsten toe, Dat mijn werk niet altijd over rozen gaat, dat was me al snel bekend voordat ik het werk zo beetje ging doen, maar dan heb ik het meer over andere gevaren, die ook nog steeds op de loer liggen. Maar dit keer heb ik het over de schades en de ongemakkelijke momenten die je tijdens het rijden en het verkeer wat je tegenwoordig in nacht ook met zich mee brengen.

Mijn eerste en eigenlijk de meeste schades die ik veroorzaak, zijn toch meestal wel de bandjes. Naast dat er spijkers of schroefjes die er in verdwijnen heb ik nog wel is het geluk dat ik een stoeprand meepakt. Niet dat het expres gebeurd, maar zeker omdat ik kan lezen en schrijven met die auto, gaat alles op een gegeven moment op de automatische piloot en als het druk is zet ik mijzelf als vliegende kiep neer om te zorgen dat elke klant toch op tijd opgehaald wordt. Maar je hebt ook altijd wel is een moment dat je net met je hoofd er niet bij bent en dat is mij laatste periode wat meer gebeurd.

Maar mijn eerste band was op de blekerssingel, terwijl ik op dat moment met een klant richting Leusden reed. Moet zeggen die klant kende ik ook nog vanuit mijn vorige werkgever, dus eigenlijk ondanks dat het stom is en er niet omgeslagen kon worden hebben we dit achteraf nog zeker wel een keertje gedaan. Maar dat hoort er gelukkig ook bij.

Ik moet zeggen dat het in over de andere schades echt mag afkloppen, want mijn snelheid ligt vaker al wat hoger, maar ik weet gelukkig heel goed waar de grenzen liggen en mijn inzicht op de weg is gelukkig ook goed genoeg om vele situaties al goed in te schatten. Zelfs ook volgens mij was het januari 2019, toen was het glad op de weg, want het had gevroren en geregend. Ik kwam op dat moment vanuit Bunschoten terug naar Amersfoort om daarna naar de volgende klant te rijden. Ik moet zeggen in Bunschoten reed ik nog heel voorzichtig, want had het gevoel dat het nog glad was, maar nadat ik de A1 onderdoor was gereden was hier totaal ook geen sprake meer van. Dus ik met een gangetje van 70 op een weg waar je normaal 80 rijdt richting Amersfoort, zelfs op de rotondes ging het allemaal prima en gleed ook nergens weg. Dus niets aan de hand, net voor ik bij een brug aankwam (die weg is rechtdoor, maar zit een hele flauwe bocht in), waarbij het kruispunt een weg naar links had, waarbij je richting het ziekenhuis reed. Daar ging dus helemaal mis, net voor het kruispunt waar de weg een stukje omhoog liep vanwege de brig, maar ook die bocht die er in zat ging er iets toch niet goed niet.

Op dat moment voelde ik de grip wegzakken onder de auto en de banden begonnen al te slippen en op de moment weet ik gewoon dat je niet moet gaan remmen en het enige wat je kunt doen is dat je moet sturen naar de richting waar je heen zou moeten gaan. Op die manier kan je de auto nog enigszins een klein beetje corrigeren, maar vergeefs, op dat moment maakt de auto gewoon een 360 graden rondje en eerst zat ik met mijn koplamp en voorbumper tegen het hek aan en daarna met de achterkant bumper tegen hetzelfde hek nog aan. Najah hek, het was eigenlijk een markering van rood witte strepen dat daar de weg alleen link en naar rechts kon gaan. Maar goed de auto heeft het bek aan de voorkant en achterkant mogen kussen. Op dat moment zag ik wel eventjes alles bij me voorbij komen, maar geluk bij een ongeluk kwam ik goed tot stilstand en de auto had wel iets, maar ik kon er voor de rest nog wel normaal nog mee rijden. De enige schade die er aan zat was eigenlijk een gat in de bumper en de koplamp lag er helemaal uit en aan de achterkant van de auto was de bumper gewoon 2 centimeter naar beneden getrokken door de klap die het maakte tegen het hek aan.

Eigenlijk was dit ook mijn ergste en goorste schade. daarnaast heb ik het een keer voor elkaar gekregen om een putdeksel die naast de put lag tegen mijn deur aan te krijgen, maar dat is ook niet zo heel vreemd als die avond hoogwater stond en de putdeksels op meerdere plekken van hun plek afgeschoten, maar toch je ziet dat soort dingen niet in het donker.

Mijn laatste schade was overigens nog kleine maand geleden, omdat ik samen met Jordan een weekendje Amersfoort hadden staan. Dus die zaterdag naar de Albert Heijn op de Leuderweg geweest en daar de auto geparkeerd naast de een invalide parkeerplek. Normaal gesproken parkeer ik eigenlijk standaard een auto achteruit in een vak, maar omdat ik eigenlijk eventjes snel de supermarkt in ging had ik hem er snel ingezet en ben naar binnen gelopen.

Nadat ik mijn spullen bij elkaar had en terug naar de auto ben gegaan, werd het weer uit rijden. Ondanks dat ik nog nooit moeite hebt gehad om uit te rijden uit een parkeervak, heb ik toch die ene betonnen paal naast de auto over het hoofd gezien. Want reed achteruit weg, maar ook omdat je dan achteruit moet kijken met uitrijden voor langsrijdend verkeer reed ik zo de deur tegen het paaltje aan tijdens het draaien. Dus dat was flink balen, maar ben daarna eigenlijk ook zonder verder te kijken eerst naar huis gereden om de schade te bekijken en daarna de werkgever gelijk een foto gestuurd, waarop die eerst (terecht) begon te schelden en zeker liet blijken dat hij er van baalde. Maar dat deed ik zelf natuurlijk al ook, want hoe dan ook, ondanks dat het mijn werkpaard is, ben altijd wel zuinig geweest en oplettend geweest om schades te voorkomen. Maar de schade was eigenlijk zo erg dat er een flink deuk in de zijdeur zit en daarnaast was de deur ook zo ver krom gebogen dat die in totaal vervangen moest gaan worden.

Laatste dienst

Gisteren was ik met Jordan er op uit geweest, maar door het slechte weer wist ik niet echt heel goed wat we gingen doen. Uiteindelijk zijn we naar een natuurgebied geweest in de buurt van Arnhem, maar doordat de tijd redelijk kort die we samen hadden en hij in de avond afgesproken met zijn nichtje om naar Zeist te gaan. Dus rond drie uur reden we weer terug en tijdens de terugweg werd ik gebeld door de werkgever die me vertelde dat de auto ook verkocht was, bedrag heeft die me nog wel genoemd, maar die ben ik alweer kwijt.

Het belangrijkste voor mij betekende dat die avond ook mijn laatste dienst op deze auto zou worden, dus de auto moest leeg gehaald worden en daarnaast moest er een zooitje extra bekabeling ook uit de auto gehaald worden. De auto ging terug naar kantoor en moest zo goed als leeg terug gezet worden. Najah op alle ingebouwde apparatuur van kantoor zelf natuurlijk, want dat werd door een extern bedrijf er uit gehaald. Maar wel de extra bekabeling en alles wat we gewoon tijdens onze diensten nodig hebben, dat haalde ik er zelf nog wel uit. Want dat gaat gewoon mee de volgende auto weer in. Maar omdat het voor de planners al nodig om 3 telefoons en een tablet in de auto te hebben, waar ook allemaal snoertjes voor weggewerkt moest dat er allemaal uit. Niet dat ik zo heel graag bel, maar als functie van planner, was mijn auto eigenlijk zo goed als een ingericht rijdend kantoor.

Deze ochtend heb ik de auto naar kantoor gebracht en op de dam van de werkgever gezet. Daarna gemeld en aangegeven dat de auto er stond, vervolgens heb ik een andere auto meegekregen. De andere auto die ik nu mee kreeg was drie jaar oud. Om te zeggen dat het mijn vaste auto gaat worden, is voor mij nu nog onduidelijk, want heb wel met de werkgever besproken dat het niet de bedoeling gaat worden dat er een beugel aan het raam of ergens aan het dashboard gemonteerd gaat worden, waar tablet op komt te staan. Want ergens waar ik een hekel aan hebt is rammelt of alle kanten op kan gaan. Voor mij was de belangrijkste zorg de tablet, maar ook omdat er bij mij al zo veel schermen in de auto zitten, wil ik eigenlijk proberen om de tablet helemaal uit de auto te krijgen.

Als eerste de nieuwe auto meegenomen, de auto is wel voorbereid op dat er internetmogelijkheden zijn, maar dat wordt nog wel een heel gedoe. Sowieso draait de auto via Bluetooth Tethering, dus dat wordt nog uitzoeken hoe we dat eerste instantie gaan instellen, maar ook of het daarna ook gewoon werkt om een fatsoenlijke internet pagina te kunnen openen via het scherm op het dashboard is nog de vraag.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *